11/4/08

Primavera del llibre i la lectura a Alzira 2008


PROGRAMACIÓ D’ACTIVITATS

Dijous 10 d’abril
Arxiu Municipal d’Alzira

17.45 «La literatura infantil i juvenil: un recurs per a fomentar la lectura», sessió inaugural del curs Foment lector i educació literària a càrrec de Josep Antoni Fluixà, mestre i escriptor. (Els docents que estiguen interessats a obtenir la certificació acadèmica del curs, els dies de les sessions i el contingut dels temes que s’hi exposen tenen més informació en la pàgina web del CEFIRE d’Alzira)

v jornades sobre la promoció i el plaer de la lectura
Casa de la Cultura d’Alzira

Dimarts 15 d’abril

18.00 Inauguració de les jornades.

18.15. «La importancia de la lectura y la escritura para leer y escribir mejor», conferència a càrrec de Gustavo Martín Garzo. Presenta: Assumpció Perepérez, bibliotecària municipal d’Alzira.

Gustavo Martín Garzo és una de les veus literàries més prestigioses de la literatura espanyola. L’any 1994 va rebre el Premio Nacional de Narrativa per la seua novel·la El lenguaje de las fuentes. Altres obres seues són Marea oculta, Premio Miguel Delibes en 1995, Las historias de Marta y Fernando, Premio Nadal en 1999, La soñadora, El cuarto de al lado i El jardín dorado, entre altres. A més, ha destacat com a assagista i periodista, gènere en què ha estat guardonat amb el Premio Fundación Germán Sanchez Ruipérez pel seu article Instrucciones para enseñar a leer un niño.


Dimecres 16 d’abril

18.00 «Un repte aprendre a llegir i aficionar-s’hi», comunicació de l’experiència guardonada amb el Premi d’Experiències de Foment de la Lectura Ciutat d’Alzira 2007, a càrrec de Pilar García.

18.45 «La poesia infantil i juvenil: un recurs per a la lectura», taula redona amb la participació de Fina Girbés, autora del llibre Poemes de diumenges i dies faeners, i Maria Dolors Pellicer, autora dels llibres Versos diversos, Rimes i rialles i Versos de tres sabors. Presenta i modera: Josep Antoni Fluixà.

A l’acte es presentaran els llibres de les autores i es recitaran alguns dels seus poemes, amb la col·laboració de xiquets i de xiquetes d’Alzira.


Dijous 17 d’abril

18.00 «Pla d’animació lectora i foment de la lectura al CEIP Gregal de Castelló», comunicació de l’experiència guardonada amb el Premi d’Experiències de Foment de la Lectura Ciutat d’Alzira 2007, a càrrec del professorat del centre.

18.45 «La ruta de les llegendes: aproximació a l’imaginari col·lectiu valencià», conferència a càrrec de Joan Borja. Presenta: Rosa Mengual, coordinadora d’activitats de la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura.

Joan Borja i Sanz va nàixer a Altea l’any 1968. És professor especialitzat en Ciències i filòleg. Actualment treballa com a docent en la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant. És autor o coautor d’una vintena de llibres i de més d’un centenar d’articles d’investigació o de divulgació. Entre aquestes publicacions destaquen títols com El llenguatge de les ciències de la salut, Comunicar la ciència, La utopia de la ciència o Llegendes del sud amb el qual va resultar guanyador del Premi Bernat Capó de difusió de la cultura popular.


Dilluns 21 d’abril
Casa de la Cultura

18.30 Presentació del I Pla d’Infància Ciutat d’Alzira, a càrrec de Carolina Lillo, Regidora d’Infància de l’Ajuntament d’Alzira i Montserrat Richard, Presidenta d’UNICEF València.

19.30 «Llegir per a conéixer-nos i estimar-nos», acte de lectura pública en diverses llengües, a càrrec d’immigrants residents a la nostra ciutat i amb l’objectiu d’afavorir un acostament entre les poblacions nadiues i forasteres que conviuen a Alzira. Hi col·labora ACCEM, l’Escola Oficial d’Idiomes d’Alzira i el Centre d’EPA Enric Valor d’Alzira.


DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE
Dimecres 23 d’abril
Casa de la Cultura

18.30 «Elogis de la lectura», sessió a càrrec de diferents representants del Consell Municipal de Xiquets i de Xiquetes d’Alzira.

A continuació, acte d’homenatge a Gloria Fuertes, en record per l’efemèride dels deu anys de la seua mort.


Divendres 25 d’abril
Casa de la Cultura

18.30 «Sopa de lletres», representació, per al públic familiar, del projecte d’animació lectora del grup Espurna Animació basat en un conte de Fina Masgrau.

20.00 Presentació del llibre El grito del oasi, d’Antonio Martínez, publicat per l’Editorial Germania.


Dilluns 28 d’abril
Casa de la Cultura

19.30 «Novel·lar la història», acte de presentació de les novel·les 1707. El somni perdut de Juan Ramon Barat, sobre la batalla d’Almansa i la Guerra de Successió, i Temps de conquesta d’Enric Lluch, inspirada en la conquesta del Regne de València pel rei Jaume I. Acte en commemoració del VIII aniversari del naixement del monarca fundador del regne dels valencians.



Dimarts 29 d’abril
Arxiu Municipal d’Alzira

17.45 «Lectura, joc poètic i musicalitat», sessió del curs Foment lector i educació literària a càrrec de Maria Teresa Medina, assessora del CEFIRE d’Alzira.


Dimarts 6 de maig
Casa de la Cultura d’Alzira

17.45 «Llegir per a educar-se en la igualtat», sessió del curs Foment lector i educació literària, amb la participació de Josep Antoni Fluixà, que parlarà de «Les relacions de domini i d’igualtat entre homes i dones en La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda», i Rosa Sanchis, professora de valencià i coautora del llibre Què tinc ací baix? i que dissertarà sobre «Les claus per entendre la sexualitat».



Altres activitats i informacions

Visites escolars a la biblioteca
Del 23 d’abril al 7 de maig
De 9.15 h a 12.00 h i de 15.00 h a 17.00 h

El grup Espurna Animació presenta per a l’alumnat d’Educació Infantil i del primer cicle de Primària de tots els centres educatius d’Alzira el projecte d’animació lectora titulat Sopa de lletres, basat en el conte de Fina Masgrau publicat en la col·lecció «El Tricicle», de Tàndem Edicions. La finalitat de cada una de les sessions és donar a conéixer el món fantàstic de les narracions, i també esperonar la curiositat pel contingut dels llibres i potenciar l’espai de la biblioteca com a lloc agradable i lúdic. A l’acabament de cada sessió, es donarà a cada centre escolar un lot de llibres per a ampliar la seua biblioteca escolar.


Jornades d’educació per la igualtat i l’equitat de dones i hòmens
Del 5 al 8 de maig
A partir de les 17.45 h

A iniciativa de la Regidoria de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament d’Alzira i amb la col·laboració de la Regidoria d’Educació i del CEFIRE d’Alzira, de dilluns a dijous, es convoquen les primeres Jornades d’educació per la igualtat i l’equitat de dones i homes, el programa de les quals es farà públic en un tríptic en què es relacionaran les conferències diverses, les experiències educatives que s’hi exposen i les persones que impartiran cadascuna de les sessions.


II Pla d’Igualtat entre Dones i Hòmens 2008-2010
8 de maig a les 19’15
Casa de la Cultura

Presentació el II Pla d’Igualtat entre Dones i Hòmens que inclou actuacions en els diversos àmbits de la vida. El pla té un enfocament transversal i té entre els seus principis vertebradors la importància de intervindre des de l’àmbit educatiu.


Setmana Intercultural
Del 13 al 17 de maig

Des de la Regidoria d’Acció Social de l’Ajuntament d’Alzira, amb la col·laboració d’altres entitats, s’ha planificat un interessant programa d’actes per a fomentar el coneixement mutu entre les persones de les distintes nacionalitats i la convivència entre les persones nadiues i les nouvingudes. El programa consta de tallers, xarrades i col·loquis, exposicions, projecció de pel·lícules, recitals, etc. Més endavant s’editarà un programa específic que donarà informació concreta de les activitats.


Informació

Biblioteca Municipal d’Alzira. Telèfon 96 241 74 07
Departament d’Educació d’Alzira: 962459250, 962455221, 962417539
Fundació Bromera. Telèfon 96 245 97 04
www.fundaciobromera.org

certificació

El CEFIRE d’Alzira expedirà a tots els docents que s’inscriguen en les activitats de les Jornades sobre la promoció i el plaer de la lectura un certificat acreditatiu de 10 hores. Inscripció: http://intercentres.cult.gva.es/cefire/46401581

5/4/08

La Fira de l'Estudiant arriba un any més a Alzira

Se celebra del 7 a l'11 d'abril en el Gran Teatre
L'Ajuntament d'Alzira, des de la regidoria de Joventut, ha organitzat, un any més, la Fira de l'Estudiant que se celebrarà en el Gran Teatre del 7 a l'11 d'abril. En estes jornades d'informació a l'estudiant els jóvens poden trobar tota la informació que necessiten per a decidir el seu futur acadèmic i professional.
La Fira de l'Estudiant estarà composta per 6 estands cada un d'ells dedicat a una etapa de l'educació. Hi haurà un destinat a l'ESO, un altre al Batxillerat, als Cicles Formatius, a la Universitat, a altres estudis com la dansa, l'Escola Oficial d'Idiomes, etc. I un altre dedicat a l'accés al món laboral. També hi haurà panells amb informació genèrica del sistema educatiu en general i també personalitzats a Alzira i la comarca. Esta Fira està dirigida als alumnes d'últims cursos d'ESO, de segon de batxillerat, últims cursos de Cicles Formatius de Formació Professional Específica, Escola d'Adults, Casa d'Oficis, PGS i públic en general.L'horari per a poder visitar esta Fira és pels matins de 10 a 13 hores i a les vesprades de 16 a 18 hores. Si bé, també hi ha grups de centres que han concertat la visita amb el CIJ. La regidora de Joventut, Carolina Lillo, ha destacat: “Un any més arriba a Alzira la Fira de l'Estudiant perquè nostres jóvens puguen trobar tota la informació que necessiten per a decidir el seu futur acadèmic i professional. Des del consistori esperem que la gent s'anime i participe d'esta Fira ja que està oberta a tot el món que necessite informació d'este àmbit”.A més dels estands, la Fira de l'Estudiant compta amb diferents tallers, oberts al públic en general, com el de Tècniques d'Estudi que es realitzarà el dilluns, 7 d'abril, de 17:15 a 18:15 hores, el taller d'Accés al món Laboral i eixides professionals en la Ribera que es realitzarà el dimarts, 8 d'abril, de 17:30 a 18:30 hores i la Xarrada sobre Acaçament escolar que està prevista per al dimecres, 9 d'abril, de 17.30 a 18:30 hores.

Un IES de Alzira transforma lavabos en aulas tras ocupar también el porche y la casa del conserje


Los antiguos baños del Josep Mª Parra eran el único espacio libre que quedaba en el edificio
Mª José Villalba, Alzira
Un lavabo y un váter son, junto a un panel de herramientas y a un moderno ordenador, algunos de los elementos del mobiliario con el que conviven algunos alumnos del instituto Josep Mª Parra. La comunidad educativa del centro se ha visto obligada a recuperar un antiguo baño en desuso de la primera planta dada la falta de espacio libre en el centro y la necesidad de dotar a los estudiantes de educación compensatoria de un espacio en el que puedan recibir las clases en condiciones.
Ante la falta de financiación de la Administración, el centro ha asumido con sus propios recursos la rehabilitación de esta improvisada aula que tiene alrededor de siete metros cuadrados, "que ha consistido en pintarla y limpiarla", matiza el director del IES, Francesc Campos.
Para realizar las menores obras posibles, se ha dejado el váter, que está situado en un extremo del aula, y que ahora queda prácticamente cubierto por el material y los libros que se apilan en esta clase y el lavabo, que queda en medio del habitáculo. De hecho, ni siquiera se han retirado los azulejos del antiguo urinario para que la intervención fuera la mínima.
Campos afirma que fue la comunidad escolar del instituto alcireño la que propuso aprovechar este espacio, que ya estaba en desuso desde años atrás, ante la necesidad de dotar de un espacio a los alumnos que, por presentar dificultades en el aprendizaje, requieren una docencia personalizada y un trabajo específico del docente. Desde el Parra pensaron que, puesto que en este aula la mayor parte del tiempo se encuentra el profesor y un único alumno, recuperar un antiguo baño era una opción viable.
No obstante, éste no es el único baño que la dirección del Josep Mª Parra se ha visto obligada a rehabilitar. También ha asumido la transformación de unos servicios de la segunda planta en un aula para la integración lingüística de aquellos estudiantes inmigrantes que cuando acceden al centro todavía no dominan el castellano o el valenciano.
En el caso de esta clase, sí que se han retirado los urinarios y se ha empisado y lucido el habitáculo para adecuarlo a la docencia. "Queda un espacio de unos diez metros cuadrados, pero como suele haber pocos alumnos, hasta ocho caben apretados", explica el director del Parra.
El dinero de los premios que ha ganado el profesorado del centro por propuestas educativas en los últimos años, la aportación de la asociación de padres y el remanente de otros proyectos ha permitido la recuperación de estas dos aulas. La comunidad educativa del instituto propuso esta alternativa como último recurso, ya que apenas queda espacio en este centro, donde en la actualidad estudian casi 800 alumnos, para habilitarlo como clases.
En la última década, especialmente desde que se incrementó el número de alumnos por la implantación de la ESO y al desarrollo de los programas educativos específicos, el Parra ha aprovechado hasta el último rincón para habilitar aulas.
Dotaciones de hace 40 años
Así en este instituto que tiene cuarenta años de antigüedad, desaparecieron las dos aulas grandes de exámenes para dar cabida a diversas clases más pequeñas, también se han suprimido algunos departamentos que utilizaban los profesores de cada disciplina como lugar de reunión, de biblioteca y de almacenamiento de documentos.
Además, recientemente y dado que el conserje del instituto no quería residir en el centro, los alumnos también ocuparon las dependencias de esta vivienda. En el exterior, se aprovecharon dos porches para cerrarlos y ubicar ahí nuevas aulas.
La comunidad educativa del Parra viene reclamando desde hace años que se acometan intensas reformas en el centro que se encuentra notablemente deteriorado y donde la falta de espacio se ha convertido en la principal preocupación. No obstante, hasta el curso 2009-2010 la conselleria no emprenderá la reforma integral y ampliación de las instalaciones. En enero concluyeron las obras de mejora del gimnasio, que incluso llegó a cerrarse por las filtraciones de agua y lo degradadas que estaban algunas partes, como los vestuarios. Anteriormente se renovaron todos los ventanales del centro para solventar los problemas de insonorización.

3/4/08

Es repartixen en els col·legis 1.800 llibres com a part del Pla de Foment de la Lectura

• Els xiquets i xiquetes que han rebut els llibres pertanyen als cursos de tercer, quart, quint i sext de Primària de tots els col·legis d'Alzira
Durant este mes del llibre l'Ajuntament d'Alzira, junt amb la Fundació Bromera, ha organitzat una sèrie d'activitats per a fomentar la lectura entre els alzirenys i alzirenye. A més del programa que ha preparat per a tot el mes d'abril, s'han repartit 1.800 llibres per tots els col·legis de la ciutat para d'esta manera animar als més xicotets que disfruten de la lectura.

El repartiment dels 1.800 llibres, que ha finalitzat hui en dia del llibre infantil i juvenil, s'ha destinat als alumnes i alumnes de tercer, quart, quint i sext de Primària de tots els centres escolars d'Alzira.

Estos llibres consten d'una guia didàctica amb propostes d'activitats a realitzar, un conte de Teresa Broseta i una sèrie d'activitats posteriors a finalitzar la lectura del conte. Segons té previst la Fundació Bromera l'autor del conte en valencià, que enguany ha correspost a Teresa Broseta, variarà cada any encara que continuarà mantenint la constant de fer referència d'alguna manera a Andersen, un dels autors de contes per a xiquets més conegut mundialment.

tret de www.alzira.es

16/3/08


DESDE LA COORDINADORA DESITJAR-VOS UNES BONES FALLES I UNA BONA SETMANA SANTA .

27/2/08

Diabetis Infantil: Qualitat de vida en el xiquet diabètic”.

Des de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament d’Alzira vos convidem a assistir al taller de “Diabetis Infantil: Qualitat de vida en el xiquet diabètic”. Esta xerrada informativa tindrà lloc, demà, dijous 28 de febrer de 2008, en la Casa de la Cultura d’Alzira, a les 18.30h. Estarà impartida per la doctora Elena Gastaldo, Cap del Servei de Pediatria de l’Hospital Universitari de la Ribera, i ens donarà a conèixer nocions bàsiques per a “Educar en Salut”, previndre i saber actuar de forma ràpida davant de qualsevol tipus de signe o símptoma, detectar que està passant, per a facilitar un diagnòstic ràpid i una prompta resposta-solució. Aquesta sessió forma part del programa “Educar en Salut”. Es tracta d’una proposta d’una proposta a la comunitat educativa formada per un conjunt de conferències i tallers relacionats amb la salut infantil, impartits per especialistes a través d’una metodologia amena, accessible i pràctica. El nostre objectiu principal és el de situar els pares, mares i professorat en el marc de l’atenció bàsica de salut escolar, en edats compreses entre les etapes educatives d’infantil, primària i secundària. Per a això, es realitzarà un recorregut pels problemes més comuns que incideixen en esta població en l’actualitat i de com actuar davant d’ells.

26/2/08

MIL ESCOLARES DE ALZIRA SE PREPARAN PARA DECIDIR Y PARTICIPAR EN ASUNTOS PÚBLICOS


Una iniciativa organizada por la Fundación Save the Children en colaboración con la Generalitat y la FVMP
-
El conseller de Inmigración y Ciudadanía, Rafael Blasco, y el conseller de Gobernación, Serafín Castellano, junto con la alcaldesa de Alzira y presidenta de la Federación Valenciana de Municipios y Provincias, Elena Bastidas, han hecho entrega hoy en el Gran Teatro del premio para la “Carta de Derechos” ganadora de las realizadas por más de 1140 escolares de Alzira.
Esta actividad, organizada por la Fundación Save the Children, tiene como objetivo principal preparar a los escolares de nuestra Comunitat para que ejerzan el derecho a la participación en nuestra sociedad. Un aprendizaje que garantiza una mejor convivencia e integración en las aulas así como disminuye el acoso escolar.
“Se trata de motivar y sensibilizar a la población infantil de la importancia que tiene su colaboración. Nadie como ellos mismos saben de forma más segura cuales son aquellos temas que les preocupan” ha explicado el conseller Blasco. “En una sociedad moderna, culta, democrática como la nuestra –ha continuado Blasco- requiere que todos, también los niños, participemos en ella, opinemos y decidamos”.
Por su parte, el conseller Serafín Castellano ha destacado la importancia de que los niños aprendan a “ejercer su propia ciudadanía y sean conscientes de que pueden y deben hacer llegar a los poderes públicos sus opiniones respecto a sus principales preocupaciones”. “La participación de los niños en todo aquello que les concierne –ha asegurado Castellano- es la mejor manera de fomentar su implicación en la sociedad desde su juventud, puesto que si son ellos los receptores directos de los beneficios que esos derechos intentan asegurar es lógico pensar que han de ser ellos los principales protagonistas a la hora de tomar parte en las decisiones que directamente les afecten”.
La participación infantil: un proceso educativo
La participación infantil es considerada como un proceso educativo, gracias al cual se adquieren valores como la escucha, la tolerancia y la diferencia.
“Iniciativas como la llevada a cabo por la Fundación Save the Children son fundamentales dado que acostumbran a los niños a expresar sus opiniones, a transmitirlas a quienes corresponda y a ejercer desde la infancia la democracia participativa” ha puntualizado Blasco. En este sentido, Blasco ha querido destacar que la elaboración de la Carta de los Derechos es una actividad que fomenta la educación en valores entre los escolares”.
Asimismo, el Conseller de Gobernación ha añadido que lo que se pretende con este tipo de actuaciones es sentar la base de unas acciones “más generales y profundas encaminadas hacia la redacción de una Carta de Derechos Infantil que sirva y aporte su conocimiento en la redacción de una Carta de Derechos Sociales que emana de nuestro Estatuto de Autonomía”.
Carta de Derechos
Con el fin de sensibilizar a la población infantil de la importancia de participar y para animarles y motivarles a ejercerla, monitores de Save the Children han acudido a los doce colegios participantes de Alzira llegando hasta 1140 escolares. Las intervenciones, centradas en alumnos de 4º y 5º de primaria tenían una duración de noventa minutos. Estos talleres, compuestos de técnicas y dinámicas de grupo, estaban centrados en la preparación por parte de los niños de una “Carta de Derechos”. Un manifiesto, dirigido al gobierno local y autonómico, en el que los niños hacen a las autoridades partícipes de su visión de cuáles son sus derechos, dentro del ámbito familiar, educativo, social y político. Asimismo, en estas sesiones, los alumnos reflexionan sobre sus obligaciones como ciudadanos.
Doce colegios participantes
Los doce colegios participantes de esta localidad han sido: Ausias March, La Purísima, Santos Patronos, Lluis Vives, Alborxi, Mª d’Aigües Vives, Xúquer, Tirant lo Blanc, Vicente Blasco Ibáñez, García Lorca, Pintor Andreu y el colegio Francisco García Sanchos. El ganador ha sido el Colegio Blasco Ibáñez de Alzira.
“Estos proyectos son imprescindibles para nuestro objetivo de mejorar la educación para fomentar la ciudadanía participativa y promover los valores democráticos” ha puntualizado el titular de Inmigración y Ciudadanía.
La misma experiencia se ha llevado a cabo también en Benicarló con más de 550 escolares de 4º y 5º de primaria. El colegio ganador de la localidad castellonense fue el Colegio Marqués de Benicarló.